AllmänhetVårdpersonal
D-vitamin och graviditet

D-vitamin och graviditet

När man är gravid ökar behovet av flera näringsämnen, bland annat D-vitamin. Det är inte så konstigt med tanke på att kroppen har en person till att försörja. D-vitaminet hjälper kroppen att absorbera det kalcium som behövs för fostrets skelettutveckling. Detta är extra viktigt under graviditetens sista tre månader, då behovet av kalcium och D-vitamin är som störst. D-vitamin behövs också för att fostret ska kunna växa och för att lungorna, nervsystemet och immunförsvaret ska kunna utvecklas normalt.

Vad händer vid brist på D-vitamin under graviditet?

Låga nivåer av D-vitamin under graviditet kan bland annat leda till kortare graviditetslängd, ökad risk för preeklampsi (havandeskapsförgiftning) och lägre födselvikt. Om man inte får i sig tillräckligt med D-vitamin under graviditeten kan det även påverka barnet efter att det är fött. Till exempel kan barnets tillväxt hämmas och skelettet bli missformat. I sällsynta fall kan barnet utveckla rakit, en sjukdom som gör att skelettet blir mjukt och deformerat.

Hur får man i sig D-vitamin när man är gravid?

Det finns tre sätt att få i sig D-vitamin: via solen, maten eller läkemedel.

D-vitamin från solen

Under sommaren är solen är vår viktigaste D-vitaminkälla och att vistas i direkt solljus en liten stund mitt på dagen några gånger i veckan brukar räcka för att kroppen ska kunna fylla på depåerna. Men på våra nordliga breddgrader kan huden tyvärr inte tillverka något D-vitamin från solen under vinterhalvåret, eftersom solen då står för lågt på himlen. Från oktober till mars behöver vi därför få i oss D-vitamin från kosten eller via läkemedel.

D-vitamin via kosten

Fet fisk som sill, lax och makrill är naturligt rik på D-vitamin, medan mindre mängder finns i ägg och kött. Dessutom berikas margarin och magra mejeriprodukter med D-vitamin i Sverige. Livsmedelsverket rekommenderar att gravida äter:

  • 500 g frukt och grönt varje dag
  • fisk 2–3 gånger i veckan 
  • lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt, cirka 5 dl per dag 
  • lättmargarin på smörgåsen och flytande margarin eller olja till matlagning
  • kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag
  • potatis, bröd, ris, pasta, bulgur eller liknande varje dag, helst fullkorn.

Viss fisk kan innehålla höga halter av miljögifter och bör därför inte ätas för ofta. Läs Livsmedelsverkets Fisk- och ostguide för mer information om vilka fisksorter som är bäst för gravida.

D-vitamin från tillskott eller läkemedel

Som gravid kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med D-vitamin från kosten för att täcka det dagliga behovet, särskilt under vinterhalvåret. Då kan det hända att du behöver komplettera med ett tillskott eller läkemedel. Gravida som är mörkhyade, bär heltäckande klädsel året runt, eller inte äter berikade livsmedel har störst risk för att drabbas av D-vitaminbrist och rekommenderas tillskott efter samtal med en barnmorska. I vissa fall kan det vara nödvändigt att få ett D-vitamininnehållande läkemedel förskrivet på recept av en läkare.

Hur mycket D-vitaminer behövs vid graviditet?

Livsmedelsverket rekommenderar ett dagligt intag på 10 mikrogram D-vitamin till den som är gravid. Tveka inte över att kontakta din mödravårdscentral om du är osäker på om du får i dig tillräckligt med D-vitamin under graviditeten. Din barnmorska kan avgöra om du behöver ta ett tillskott eller läkemedelbehandlas och ger råd om vilken produkt som är bäst för dig. Detta är extra viktigt om du tillhör en riskgrupp för D-vitaminbrist.

Läs mer om D-vitamin: