AllmänhetVårdpersonal
Hur mycket kalcium är det i mjölk?

Hur mycket kalcium är det i mjölk?

Mjölk och mejeriprodukter är bra kalciumkällor för de flesta. Att äta en kost som är rik på sådana livsmedel bidrar till att hålla skelettet friskt och starkt. Ett glas mjölk innehåller 300 mg kalcium, eller cirka 30 procent av det rekommenderade dagliga intaget. Förutom att de är rika på kalcium har mejeriprodukter den extra fördelen att de innehåller stora mängder protein och spårämnen. Om du är mjölkallergiker eller äter vegankost finns dock mjölkfria alternativ som är berikade med kalcium. Vissa mjölkfria drycker, till exempel vissa sorters mandelmjölk, innehåller till och med mer kalcium än mjölk. Eftersom kalciumhalten kan variera beroende på varumärke är det alltid bra att läsa innehållsförteckningen på baksidan av produkten. Ibland står kalciuminnehållet angivet som en procentandel av det rekommenderade dagliga intaget. 

 

LivsmedelPortionsstorlekKalciuminnehåll
Kärnmjölk1 glas/250 ml300 mg
Mjölk1 glas/250 ml300 mg
Torrmjölk½ glas/125 ml367 mg
Ris- eller sojamjölk1 glas/250 ml300 mg
Mandelmjölk1 glas/250 ml300-450 mg
Yogurth, naturell, 1-2%¾ glas/175 ml332 mg
Drickyogurth4/5 glas/200 ml191 mg

Enligt de Livsmedelsverket behöver vuxna få i sig 800 mg kalcium i kosten varje dag. Det motsvarar ungefär två och ett halvt glas mjölk eller två och en halv portioner mejeriprodukter eller andra kalciumrika livsmedel varje dag. Om du är osäker på om du får i dig tillräckligt med kalcium i kosten kan det vara bra att göra det här testet, för att ta reda på om du behöver prata med en läkare om din benhälsa.