AllmänhetVårdpersonal
Varför måste jag ta både kalcium och D-vitamin?

Varför måste jag ta både kalcium och D-vitamin?

Kalcium är nödvändigt för att skelettet och tänderna ska kunna utvecklas normalt. Men utan hjälp av D-vitamin kan inte kalciumet göra sitt jobb. D-vitamin underlättar upptaget av kalcium och fosfor från tarmarna, samt reglerar kalciumnivåerna i blodet. Utan D-vitamin kan kroppen bara tillgodogöra sig 10-15 procent av kalciumet i kosten, vilket orsakar ett underskott som i längden kan leda till benförlust och osteoporos, eller benskörhet. Allvarlig D-vitaminbrist kan göra skelettet mjukt och deformerat, ett tillstånd som kallas osteomalaci hos vuxna och rakit hos barn. 

Kroppen kan producera sitt eget D-vitamin i huden när den utsätts för solens UVB-strålar. Men om du bor i ett nordligt klimat, som i Sverige, är det inte möjligt att få D-vitamin från solen på vintern, eftersom solen då står för lågt. Nyfödda som helammas och personer som har mörk hy eller av kulturella eller religiösa skäl bär heltäckande kläder året runt är också mer utsatta för D-vitaminbrist än andra. En annan stor riskgrupp är äldre personer – särskilt äldre kvinnor som har gått igenom klimakteriet – eftersom de oftare håller sig inomhus eller har begränsad rörlighet. Det finns bara ett fåtal livsmedel som är naturligt rika på D-vitamin och det är inte möjligt att få i sig tillräckligt med D-vitamin enbart från kosten. Kalcium förekommer däremot naturligt i många livsmedel. Det bästa sättet att få i sig den rekommenderade mängden är att dricka mycket mjölk och äta mejeriprodukter, men gröna grönsaker är också bra kalciumkällor. 

Om du har förhöjd risk för osteoporos, eller redan har blivit diagnostiserad med sjukdomen, kommer din läkare förmodligen att rekommendera en behandling som förutom benspecifik medicin inkluderar både kalcium och D-vitamin.