AllmänhetVårdpersonal
Vad orsakar kalciumbrist?

Vad orsakar kalciumbrist?

Om ditt skelett använder mer kalcium än kroppen kan ersätta, riskerar du att få kalciumbrist, vilket i sin tur kan orsaka osteoporos. Det finns många olika orsaker till kalciumbrist, bland annat D-vitaminbist, en kost som är fattig på kalcium, vissa mediciner och sjukdomar som hypoparatyreoidism, njursvikt och bukspottkörtelinflammation. 

Kalcium är nödvändigt för att bygga upp benvävnaden, och större delen av kroppens kalciumreserver finns i skelettet. Men kalcium har många andra viktiga uppgifter. En liten del av kalciumet som du äter släpps ut i blodet, där det behövs för att reglera såväl hormonnivåer som musklernas, blodkärlens och nervernas funktion. När du inte får i dig tillräckligt med kalcium från kosten, tar kroppen kalcium från reserverna i skelettet och släpper ut det i blodet för att nerverna och musklerna ska fungera normalt. Detta leder i värsta fall på lång sikt till ett kalciumunderskott i skelettvävnaden. Samma sak händer om kroppen utsöndrar för mycket kalcium eller inte tar upp tillräckligt från tarmarna. Om du inte är säker på om din kost innehåller tillräckligt mycket kalcium, kan du göra det här snabbtestet. Om testet visar på ett kalciumunderskott kan det vara dags att prata med din läkare om din benhälsa. 

Riskfaktorer för kalciumbrist

Flera faktorer kan påverka ditt intag och upptag av kalcium: 

Ålder

De flesta når peak bone mass, eller högsta uppnådda benmassa, när de är i 25-årsåldern och redan i trettioårsåldern börjar man förlora mer benvävnad än kroppen kan ersätta. När den här processen når en viss gräns, kan det hända att du utvecklar osteoporos. För att hålla takten med den bennedbrytning som sker naturligt när man åldras, och för att undvika en brist, behöver äldre personer mer kalcium än andra. När du blir äldre försämras även kroppens förmåga att ta upp kalcium från tarmarna.

Hormonella förändringar

När kvinnor går igenom klimakteriet sjunker kroppens nivåer av östrogen, som skyddar skelettet, och nedbrytningen av benvävnad skyndas på. Förmågan att ta upp kalcium från tarmarna försämras också, vilket ökar risken för kalciumbrist. Yngre kvinnor vars menstruation upphör i långa perioder, antingen på grund av att de tränar för hårt, äter för lite, eller både och, har också en förhöjd risk för låga kalciumnivåer. 

Kost 

De flesta får större delen av sitt kalcium från mjölk och mejeriprodukter. Det betyder att veganer, som inte äter några animaliska produkter, och mjölkallergiker måste vara extra noga med sitt kalciumintag. Personer som är laktosintoleranta behöver också vara uppmärksamma på kalcium, även om de vanligtvis kan äta vissa mejeriprodukter, som ost och yoghurt, och dricka laktosfri mjölk. 

Sjukdomar och mediciner

En vanlig orsak till låga kalciumnivåer är D-vitaminbrist, eftersom D-vitamin är nödvändigt för att kroppen ska kunna ta till sig kalcium. Den bästa D-vitaminkällan är solen, även om det är möjligt att få i sig lite D-vitamin genom kosten. Personer som har mörk hy, bor på nordliga breddgrader eller bär heltäckande kläder året runt har särskilt hög risk för D-vitaminbrist. Njursvikt, bukspottskörtelinflammation och hypoparatyreoidism är också vanliga orsaker till låga kalciumnivåer. I sällsynta fall kan mediciner, till exempel antiepileptiska och antibiotika, leda till låga kalciumnivåer i kroppen. 

Benskörhet hos äldre vuxna

De flesta äldre vuxna får inte i sig tillräckligt med kalcium genom maten och de har också högst risk för stora benvävnadsförluster och osteoporos.

Läs mer

TESTA VÅR KALCIUMKALKYLATOR

Äter du tillräckligt mycket kalcium? Få svar med hjälp av vår kalciumkalkylator.

Till kalkylatorn