AllmänhetVårdpersonal
Vem behöver kalcium?

Vem behöver kalcium?

Kalcium är det viktigaste näringsämnet för att hålla skelettet starkt och friskt, och att äta en kost som är rik på kalcium är en bra grund för att förebygga osteoporos. Kalciumbehovet varierar beroende på ålder, kön och andra riskfaktorer. Kvinnor som har gått igenom klimakteriet, är gravida eller ammar behöver mer kalcium än andra. Barn och tonåringar behöver också mer kalcium, eftersom skelettet växer snabbt i den åldern. Onormalt låga nivåer av kalcium i blodet kan leda till något som kallas för hypokalcemi. Det inträffar antingen när kroppen förlorar för mycket kalcium, eller det inte tas upp ordentligt.

Om du är osäker på om du får i dig tillräckligt med kalcium kan du göra ett test för att se om du ligger i riskzonen och bör prata med din läkare om osteoporos. Läkaren kan göra ett bentäthetstest och beräkna din risk för frakturer under de kommande tio åren. Om du blir diagnostiserad med osteoporos, räcker det inte med en kalciumrik kost för att skyddas mot frakturer. I de fallen skriver läkaren ofta ut en kombination av osteoporosmediciner och kalcium och D-vitamin, vilket behövs för att kroppen ska kunna absorbera kalcium. Benspecifika läkemedel både förebygger och behandlar osteoporos. På så vis minskar risken för framtida frakturer.

Riskfaktorer för osteoporos

Vissa personer löper större risk för kalciumbrist än andra:

Barn och tonåringar

Många pojkar i åldern 9-13 år och flickor i åldern 9-18 år får inte i sig den dagliga rekommenderade mängden kalcium. Det är i den här åldern som den största delen av benmassan byggs upp.    

Kvinnor som gått igenom klimakteriet

Kvinnor börjar förlora östrogen i rask takt efter klimakteriet, vilket i sin tur leder till att bennedbrytningen snabbas på. Efter klimakteriet försämras också kroppens förmåga att ta till sig kalcium. 

Kvinnor som gått igenom klimakteriet tidigt

Kvinnor som går igenom klimakteriet innan de fyller 45 förlorar mer benvävnad totalt sett och har svårare för att möta sitt dagliga kalciumbehov. Det här gäller också kvinnor som ännu inte nått klimakteriet men som har tagit bort båda äggstockarna eller har upphört med menstruationen i sex månader i rad (till exempel på grund av anorexia eller hård träning). 

Gravida eller ammande kvinnor

Kalciumbehovet ökar när man är gravid för att fostret ska kunna växa och utvecklas. Kvinnor vars kalciumintag inte är tillräckligt högt under den här tiden kan råka ut för benförlust, eftersom kroppen använder kalciumreserverna i moderns skelett för att försörja fostret. Amning förknippas också med ökad bennedbrytning och ett större behov av kalcium.   

Mjölkallergiker

Det lättaste sättet att få i sig kalcium genom kosten är att dricka mycket mjölk och äta mejeriprodukter, men personer som är allerigska mot mjölk måste få sitt kalcium från andra källor. 

Veganer

Veganer äter inga produkter som kommer från djur, inklusive mjölk och mejeriprodukter, och missar därför många kalciumrika livsmedel. 

Personer med D-vitaminbrist

D-vitamin hjälper kroppen att ta till sig kalcium från tarmen och är livsnödvändigt för att skelettet ska utvecklas normalt. Utan D-vitamin kan kroppen bara absorbera 10-15 procent av det kalcium som finns i kosten. Personer som bor på nordliga breddgrader, är mörkhyade, har på sig heltäckande klädsel, eller tillbringar mycket tid inomhus har högre risk för D-vitaminbrist. 

Äldre

Kvinnor över 50 och män över 70 år behöver mer kalcium i sin kost för att kompensera för åldersrelaterad bennedbrytning. Det rekommenderade dagliga intaget av kalcium är högre för personer över 70, eftersom kroppen blir sämre på att ta till sig kalcium med åldern. 

TESTA VÅR KALCIUMKALKYLATOR

Äter du tillräckligt mycket kalcium? Få svar med hjälp av vår kalciumkalkylator.

Till kalkylatorn
Ben som drabbats av benskörhet

RISKERAR DU BENSKÖRHET?

Ta reda på om du riskerar att utveckla osteoporos/benskörhet med vårt snabbtest.

Gör testet!