AllmänhetVårdpersonal
Alexandra Zazzi - Fisk är världens bästa snabbmat!

Alexandra Zazzi - Fisk är världens bästa snabbmat!

Under vintern är det extra viktigt att få i sig D-vitamin via kosten, eftersom solens strålar inte är tillräckligt starka för att bilda D-vitamin via huden. Ett sätt att få i sig både D-vitamin och nyttiga omega-3-fetter är att äta fisk.

– Fisk är fantastiskt gott och nyttigt, säger Alexandra Zazzi, kock, matskribent och föreläsare. Men välj fisk med omsorg så att inte haven fiskas ut. Vi behöver tänka både på hälsan och miljön.

Många känner fortfarande igen kocken Alexandra Zazzi från dokusåpan Expedition Robinson, som hon vann 1998. 

– Vi tänkte på mat hela tiden, berättar Alexandra. Vi fick lov att äta allt vad vi kunde hitta där på ön och fångade bland annat stingrocka som vi åt av. 

Numera är Alexandra mer känd som ”mediakock” då hon skriver kokböcker, föreläser, leder matlagningsprogram och bloggar kring mat och livsstil. Nu senast har hon gett ut en kombinerad receptbok och kalender för år 2013, där hon även delar med sig av sina matminnen från Italien.

FISK ÄR VÄRLDENS BÄSTA SNABBMAT

Många upplever att det är krångligt att laga fisk. Men Alexandra menar att det är tvärtom:

– Fisk är världens enklaste och bästa snabbmat, förklarar Alexandra. Har man bråttom kan man ta en bit fisk, lägga på en klick smör, lite salladslök, salt och peppar och slå in i smörpapper och in i ugnen. Det behöver inte vara krångligare än så. Eller varför inte prova ljumma sallader med en bit rökt fisk på toppen? Salladen kan exempelvis innehålla rött råris, gulbetor, lite vitlök, rucola och en liten rökt makrill till. Det är både lättlagat och jättegott, säger Alexandra. Fisk innehåller inte bara nyttiga D-vitaminer utan också omega-3.

FRÅGA FISKHANDLAREN

Själv har Alexandra nära till den berömda saluhallen i Fiskekyrkan i Göteborg. Där finns gott om goa gubbar och gummor som kan det mesta om fisk. 

– Var inte rädd att fråga om råd hos fiskhandlaren. Prova något nytt i fiskväg, det finns så mycket att upptäcka. I andra länder är många vana vid att köpa hel fisk eller skaldjur och att man exempelvis tar vara på räkskalen för att göra soppa. Något som hon önskar att fler ville ta efter här i Sverige. Överkonsumtion och dieter är något som bekymrar henne. 

– Vi människor slänger 25–33 procent av all mat som produceras. Så kan det inte fortsätta.Ät gärna fisk och kött, men inte varje dag! En portion fisk behöver inte väga mer än 100–120 gram. Får man lite fisk över, varför inte göra fiskburgare eller en fisksoppa? Tänk kvalitet och njut av maten, menar Alexandra. Är det för billigt för att vara sant, är det oftast ingen kvalitet.

ÄT MER TILLSAMMANS

I Italien där Alexandra har sina rötter kryddar man ofta medelhavsfisken med olika tomatsåser, kapris och citron. Bläckfisk är också populärt. Men den sociala biten kring mat är också oerhört viktig.

– Ibland kan jag tänka att det vore så trevligt om människor träffades och lagade mer mat tillsammans i stället för att sitta ensamma på kvällarna. Är man några stycken, varför inte samlas och laga mat ihop som man kan frysa in? Och nu till jul är det inte fel att göra inlagd sill, menar Alexandra.

Förra året vann hon en tävling med julens bästa basilikasill och receptet finns förstås här i Starka Sidor.

– Mat är ett av livets guldkorn och varje årstid har sina speciella och lokala råvaror, avslutar Alexandra Zazzi.

FISK GER D-VITAMIN

Fisk är inte bara gott, den gör gott också. Livsmedelsverket rekommenderar 7,5 μg D-vitamin per dag för att undvika brist. Det motsvarar ungefär tre portioner lax (eller sill) i veckan. För äldre personer rekommenderas en högre dos på 10 μg D-vitamin. Ännu mer, 20 μg rekommenderas för personer som sällan vistas utomhus. Om man inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten finns kosttillskott att köpa på apoteket. 

Kalcipos-D mite