AllmänhetVårdpersonal
”Brist på D-vitamin kan göra att äldre ramlar och bryter sig”

”Brist på D-vitamin kan göra att äldre ramlar och bryter sig”

Över 1000 studier pågår för närvarande runt om i världen där man studerar D-vitaminets effekter på olika sjukdomar.

– Låga D-vitaminnivåer ger inte bara benskörhet utan förekommer
också ofta vid cancer, hjärt-kärlsjukdomar och autoimmuna
sjukdomar, berättar Martin Carlsson, överläkare och docent,
som just nu forskar om D-vitamin.

Martin Carlsson är chef på Klinisk kemi i Kalmar län och han har i många år intresserat sig för D-vitaminets betydelse för hälsan. Förra året skrev han också en bok om D-vitamin.

– Solen är den viktigaste källan till Dvitamin – men här i Sverige är det bara under sommarhalvåret som solstrålarna räcker till för att kunna bilda D-vitamin i huden. Solen måste stå högt på himlen för att något ska hända. En bra tumregel är att om skuggan är längre än dig själv så bildas inget D-vitamin i huden, berättar Martin.

SVAGA MUSKLER OCH BENSKÖRHET

De senaste åren har man upptäckt att låga Dvitaminnivåer påverkar mer än bara skelettet.

– Musklerna blir exempelvis svagare hos äldre som har D-vitaminbrist – och D-vitaminbrist i sig ger benskörhet. Därför riskerar äldre att ramla och bryta sig lättare om de har brist på D-vitamin, berättar Martin.

Det här var ett av skälen till att man förra året höjde det rekommenderade dagliga intaget av D-vitamin till äldre från 10 till 20 mikrogram, man dubblade alltså dosen. Många dietister menar dock att det är svårt att äta sig till de här mängderna med D-vitamin, även om man äter fet fisk och dricker D-vitaminberikad mjölk. Man måste kanske se till att våra äldre kommer ut mycket mer i solen och sannolikt måste de få tillskott av D-vitamin, menar Martin.

Några av anledningarna till att just äldre får D-vitaminbrist är att huden blir tunnare med åldern och då försämras förmågan att bilda tillräckligt med D-vitamin. Man vet också att äldre generellt undviker att vistas i direkt sol och att de äter mindre mjölkprodukter.

VARANNAN HAR LÅGT D-VITAMIN I MARS

Det är inte bara äldre som får D-vitaminbrist. Andra riskgrupper är de som av olika skäl undviker solen, till exempel genom att använda täckande klädsel. Mörkhyade riskerar också att få brist eftersom melaninet i huden ger ett naturligt solskydd. Överviktiga är en annan riskgrupp, då D-vitamin binds till fettväven.

– Ungefär hälften av alla svenskar har för låga D-vitaminnivåer vintertid och nivåerna är som lägst i mars. Det är då som vinterdepressionerna och influensorna kommer. Frågan är då om man ska medicinera en halv befolkning eller om man ska ändra livsstil? Vad skulle det kosta att förbättra hälsan för de olika riskgrupperna och hur ska man göra rent praktiskt? Det är några av de frågor som vi tittar på nu i forskningen och där vi ska göra en hälsoekonomisk analys, berättar Martin.

OSTEOMALACI VID D-VITAMINBRIST

Själv intresserade han sig för D-vitamin redan på 1990-talet, när han utbildade sig till endokrinolog i Malmö.

– Då kom det in kvinnor som hade ont i skelettet och de var trötta och deprimerade. Gemensamt för de här kvinnorna var att de hade heltäckande klädsel. När vi utredde dem hade de lågt med kalk i blodet och många av dem hade svår D-vitaminbrist. De hade alltså fått engelska sjukan, det som vi kallar osteomalaci, där skelettet blir mjukt. När de här kvinnorna fick kalk och D-vitamin blev de pigga igen och de fick inte ont längre, berättar Martin.

Själv tar han ungefär 25 mikrogram Dvitamin per dag och tycker sig må bra av det. Och givetvis försöker han att vistas utomhus så mycket det går.

– Häromdagen fick jag hem en karta över Cornwall i England, dit jag ska åka och vandra. Kartan var i regntåligt material, så jag misstänker att det inte blir så mycket sol. Jag lär nog fortsätta ta mina D-vitaminer, avslutar Martin.

HÅLL REDA PÅ R-MÅNADERNA!

I USA tar numera varannan amerikan D-vitamin i förebyggande syfte. I soliga arabvärlden är D-vitaminbrist ett stort problem då många helt undviker solen och bär täckande klädsel.

I Norge och på Island och Grönland har de i flera hundra år haft en gammal regel som säger att alla månader som innehåller bokstaven ”r” ska man dricka tran, alltså ta fiskleverolja, som innehåller D-vitamin. Kanske ger det en fingervisning om när man behöver tänka lite extra på att få i sig D-vitamin?

Den som fick fiskleverolja som barn, kanske tycker att ett vanligt D-vitamintillskott från apoteket smakar bättre?

Boktips 
Vitamin D: en medicinsk överblick av Martin Carlsson. Den här boken vänder sig till läkare och sjukvårdspersonal men också till dig som är intresserad av hälsa, näringslära och framförallt D-vitamin. Boken finns att beställa på bland annat Adlibris. com för 344 kr. 

RISKERAR DU D-VITAMINBRIST?

Att vistas ute i solen sommartid ger gott om D-vitamin men var uppmärksam så att du inte bränner dig. Att sola armar och ben ungefär 15–30 minuter några gånger i veckan räcker långt.

D-vitaminet behövs för att kunna ta upp kalcium från maten vi äter. Saknas D-vitamin använder kroppen kalcium från något annat ställe, oftast skelettet, och då blir vi bensköra. Håll extra koll på ditt D-vitaminintag och rådfråga gärna din doktor ifall du: 

– Är över 75 år.

– Använder täckande kläder, undviker solen.

– Är mörkhyad, då melaninet i huden ger automatiskt solskydd.

– Är överviktig, då D-vitamin binds till fett.

Sist men inte minst, kom ihåg att skelettet behöver mer än bara näring, det behöver tränas också, helst någon form av belastande motion varje dag!