AllmänhetVårdpersonal
Här är träningen som gör 90-plussare fit for fight

Här är träningen som gör 90-plussare fit for fight

Det är fredag och inne på Sickla Hälsocenter tränar ett gäng 90-plussare cirkelträning med bollar, styrketräningsmaskiner och gummiband. I högtalarna hörs Bee Gees Stayin’ alive. Distriktsläkaren Göran Murvall och Kristoffer Sjöberg, personlig tränare på Sickla Hälsocenter, visar dagens vningar och kommer med glada tillrop.

– Det här är det bästa på hela veckan, säger Ingrid Norelius,
92 år, som aldrig missar en fredag.

Allt började egentligen för tre år sedan. Läkaren Göran Murvall skulle just gå hem från jobbet på vårdcentralen när han istället beslutade sig för att stanna kvar och skriva brev till alla hans patienter som var över 90 år. Kunde de tänka sig att börja i en träningsgrupp? 

– Jag ville göra något för den här åldersgruppen berättar Göran, som har en bakgrund som idrottslärare innan han blev läkare. Min tanke var att det måste gå att ha en god livskvalitet högt upp i åldrarna. Det handlar inte bara om den fysiska förmågan utan också om att många i den här åldern upplever att de är ensamma. Om 90-åringar klarar av att träna blir de också goda förebilder för dem som är i 70–80-årsåldern eller yngre, tänkte Göran.

SLIPPER KÄPPAR OCH RULLATORER

Av de 18 patienter som Göran Murvall kontaktade dök 16 upp på ett första informationsmöte. Tillsammans med Kristoffer Sjöberg, personlig tränare, var de nu redo att sätta igång. Kristoffer satte ihop ett träningsprogram men det första träningspasset blev inte alls som han hade tänkt sig. 

– De kom med käppar och rullatorer och sa att det där klarar vi aldrig. De ville inte alls göra mina övningar, skrattar Kristoffer. Jag fick gå hem och förenkla övningarna men efter en tid vande de sig och vågade mer, berättar Kristoffer. Många av övningarna går ut på att stärka lårbensmusklerna och balansen och därmed motverka fall och frakturer. Att träningen gett effekt märks tydligt. Numera har ingen med sig käpp eller rullator in i träningslokalen.

MEDELÅLDERN ÄR 94 ÅR

Enligt Göran Murvall krävs det tre saker för att träningen ska bli av. Träningen måste vara rolig, den måste vara nära och den ska vara billig. På Sickla Hälsocenter är träningen gratis – men bara om man är över 90 år!

Träningsgruppen, som har en medelålder på 94 år, har fått mycket uppmärksamhet. Förra året gick Stockholms läns landsting in med ett projektstöd för att undersöka effekterna av träningen. Projektet kallas Aldrig för sent – 90+ och under projektet görs olika fystester men deltagarna får också svara på frågor som handlar om livskvalitet.

– Att gå hit handlar inte bara om träning utan också om gemenskap och glädje, säger Göran. De flesta stannar kvar och fikar en liten stund efter träningen. Att möta nya vänner när man är över 90 år är förstås väldigt betydelsefullt.

KAN KNYTA SKORNA STÅENDE

Ingrid Norelius, 92 år intygar att träningen är bland det bästa som har hänt.

– Jag missar inte en enda gång och jag har blivit mycket rörligare. Numera kan jag knyta skorna stående, det kunde jag inte innan, berättar Ingrid.

Alice Wettergren, 94 år håller med. Hon upplever att hon fått bättre balans och hon har heller inte ramlat sedan hon började med träningen.

– Jag har också blivit starkare i armarna och kan lyfta mer hemma, berättar Alice. Men det bästa är nog att det är så roligt, säger både Alice och Ingrid.

TRÄNINGSGLÄDJE OCH GEMENSKAP

Deras personlige tränare, Kristoffer som är cirka 70 år yngre än hans adepter, håller med om att de har roligt.

– De visar så mycket uppskattning och glädje över minsta förbättring och de har en härlig inställning. De yngre i 30–40-årsåldern tränar ofta för utseendets skull, vid 50–60-årsåldern tränar man för att hålla sig frisk. Men i 90-årsåldern ser man till helheten, gemenskapen och glädjen, avslutar Kristoffer insiktsfullt.

VILL DU OCKSÅ TRÄNA SOM EN 90-ÅRING?

Deltagarna i 90+ gympan på Sickla Hälsocenter hade alla käpp och rullator när de började för tre år sedan. Idag finns inte en käpp så långt ögat kan nå inne i träningslokalen.

– Många av övningarna handlar om att stärka lårbensmusklerna och förbättra balansen, berättar Kristoffer Sjöberg, som är personlig tränare för 90+gympan. Man får testa sig fram men generellt rekommenderar jag lite tyngre styrketräning när man är äldre.

Läs gärna mer om 90+ gympan här och hur man gör för att få vara med: http://korta.nu/61m7g

TVÅ STÄRKANDE TIPS

1. Res dig långsamt upp och ner från en stol utan att ta hjälp av händerna. Rörelsen ska vara kontrollerad och långsam, håll emot med benmusklerna. Gör cirka 10–15 repetitioner. Om det är svårt i början kan man börja med en högre stol.
2. Kliv upp på ett trappsteg med ena foten och håll kvar balansen. Kliv ner sakta och gör likadant med andra foten. Ha gärna ett handtag i närheten eller någon som stöttar i början tills du känner att du har hittat balansen.