AllmänhetVårdpersonal
Hur får vi i oss näring i framtiden?

Hur får vi i oss näring i framtiden?

Det fanns en tid när kosthållningen var enkel och oftast bestod av sill och potatis. Idag är det annorlunda och vi har en uppsjö av livsmedel att välja mellan samtidigt som många, ironiskt nog, får näringsbrist. Frågan är hur vi kommer få i oss näring i framtiden med ökad befolkning och mindre jord att bruka?

ICA har nyligen tillsammans med ledande forskare och experter tagit fram olika scenarion kring maten i framtiden. Kanske kommer kostråden också ändras för att vi börjar använda helt andra livsmedel som exempelvis insekter i vår matlagning? Det här är vad experterna kom fram till:

Med hjälp av teknik kommer vi kunna få bättre hjälp att mäta näringsintag, prestationer och sjukdomar och sedan få skräddarsydda lösningar för vad vi ska äta. Detta kan vara till stor hjälp för personer som riskerar att få näringsbrist. Vanliga ingredienser kan vara sardiner, ägg, mikroalgolja, mankar, rosenblad och rödbeta.

Vi får mer mångfald på matbordet och äter mer av till exempel maskrosor, kirskål, libbsticka, manet och teff.

Människan kommer bo även i rymden och där blir det vanligt att äta insekter, fiskrom och frystorkad mat.

Vi kommer att börja odla mitt i stan och äter exempelvis insekter, källargris, rädisa och potatis. Den globala uppvärmningen drabbar Sverige med minskad tillgång till mat.

Vanliga ingredienser blir gädda, getmjölk, svamp och grankottolja!

Ta reda på hur mycket näring du får i dig

Om du som vuxen bör få i dig 800 mg kalcium per dag och 10 mikrogram D-vitamin per dag (20 mikrogram om du är över 75 år) gäller det att veta hur mycket näring olika livsmedel innehåller. Varför inte prova att skriva upp och få svart på vitt hur det ser ut för dig under en normal vecka?

www.bristguiden.se kan du exempelvis gå in på kalciumkalkylatorn för att se hur mycket kalcium olika livsmedel innehåller och du kan också söka efter näringsinnehåll i en stor mängd livsmedel på Livsmedelsdatabasen www.livsmedelsverket.se/ livsmedelsdatabasen.

Eftersom du inte får i dig D-vitamin från solen från oktober månad fram till maj nästa år är det extra viktigt att du får i dig D-vitamin från maten. Fet fisk som exempelvis lax behöver man äta flera gånger i veckan under den mörka årstiden och välj gärna D-vitaminberikade drycker. Att få i sig tillräckligt med kalcium och vitamin D om man behandlas med läkemedel mot benskörhet är väldigt viktigt och kan sällan uppnås endast via kostintag.