AllmänhetVårdpersonal
”Kom igång med en träningsresa”

”Kom igång med en träningsresa”

Känner du dig för gammal eller otränad för att ens våga tänka på gymmets olika träningspass? Då kanske en träningsresa är lösningen?

– Många tror att träningsresor mest är för unga och elitmotionärer men så är det inte, förklarar Blossom Tainton, som är träningsledare på Springtime Travel. Alla kan åka och vi anpassar träningen utifrån förmåga.

Blossom Tainton, 51 år, har arbetat i många år som hälso- och träningscoach. Under hösten åker hon återigen till Portugal på träningsresa som ledare  tillsammans med en rad andra kända träningsprofiler. De leder allt från yogapass och stavgång till dans, cirkelträning och tuffare crossfit – och däremellan håller de föreläsningar.

Blossom har även provat att ha med körsång på vissa pass, till mångas förtjusning. En del kommer förstås ihåg när hon var med och vann Melodifestivalen.

– Man ska dock komma ihåg att även om vi ledare erbjuder träning och inspiration i massor, så är det du själv som gör jobbet, säger
Blossom. Ansträngning kommer att krävas men det går också fort att få lön för mödan.

STÄRK KROPPEN INIFRÅN

Eftersom ungefär varannan kvinna över 50 år och var fjärde man i Sverige blir bensköra är det extra viktigt att oavsett ålder komma igång med någon form av träning. Både muskler och skelett behöver det.

– Pilates och yoga är några bra exempel på träning som stärker kroppen inifrån, säger Blossom. Försök att variera träningen för att stärka upp musklerna runt skelettet. Om man är diagnostiserad med benskörhet (osteoporos) är det en god idé att prata med sin sjukgymnast innan man åker på en träningsresa, ifall det är någon rörelse som han eller hon vill avråda
ifrån, säger Blossom.

MÄN OCH KVINNOR I ALLA ÅLDRAR

På resorna kommer allt från småbarnsmammor till kvinnor och män i uppemot 80-årsåldern, beroende vad det är för tema på resan.

– Det är verkligen kul med dessa träningsresor. Det är alltid något som händer och människor blir glada och positiva. Hemma kanske de aldrig skulle ha modet att prova till exempel afrodans men det vågar de när de åker iväg så här, berättar Blossom. Många blir helt enkelt lite modigare. Dessutom brukar det inte dröja särskilt länge förrän de har fått nya vänner.

TRÄNING, SOL OCH D-VITAMIN

En annan positiv sak med en träningsresa till solen är just – solen. Att ligga i solstolen en liten stund varje dag är ett bra sätt att fylla på med D-vitamin. Det kan behövas, för i Sverige bildas inget D-vitamin i huden från ungefär oktober till april, då solens strålar är för svaga.

– Många gillar just kombinationen av att kunna ligga och läsa i solstolen, träna olika pass och äta gott på kvällen, säger Blossom. Här möts verkligen människor i alla åldrar och med varierande träningserfarenhet.

KVINNAN SOM ALDRIG SPRANG

Blossom har under träningsresorna fått många minnesvärda stunder genom åren.

– Ett glatt minne är kvinnan i 65-årsåldern som vågade prova min kom i gång-jogg, berättar Blossom. Det är alltid ett par stycken som är negativt inställda till att springa och dem utmanar jag med min kom i gång-jogg i början på veckan. Efter joggingpasset rann tårarna på kvinnans kinder. Hon berättade då att hon inte hade sprungit sedan hon var barn och att det var en sådan omvälvande och fantastisk känsla att springa igen. Hon grät av glädje. Den här
kvinnan blev som pånyttfödd under resan och provade massor av nya träningspass efter det här, berättar Blossom.

BLOSSOM ÖPPNAR NY ANLÄGGNING

Inom närmaste året planerar Blossom att öppna en egen träningsanläggning i Stockholm.

– Jag vill ha en anläggning med helhetstänk och med både ute- och inneverkamhet, kanske olika koncept med musik eller weekendresor. En anläggning som liksom träningsresorna, kan erbjuda upplevelser som är mer än bara träning. Det är verkligen en kick att få vara med och se andra människor växa och må bra, avslutar Blossom.

BLOSSOM TIPSAR

Kom ur din bekvämlighetszon. Ansträngning kommer att behövas. Var beredd på att det finns en obekvämlighetssträcka, det går inte att komma undan. Man kan inte gå iväg och tro att någon annan ska göra jobbet åt en.

– Ta eget ansvar. Din hälsa är ditt ansvar. Ingen annan kan bära det ansvaret.

– Man hittar inte motivation, man skapar den. När man har tagit ett första steg, det är då man får motivation. Allt innan dess handlar om disciplin.

Det går fort att få lön för mödan!