AllmänhetVårdpersonal
”Löpning har ingen åldersgräns”

”Löpning har ingen åldersgräns”

Det är aldrig för sent att ge löpningen en chans. Det vet löparlegenden Evy Palm, idag 70 år. Hon började löpträna först efter att hon fött två barn och hunnit bli 34 år.

– I början sprang jag en runda på två kilometer med en väninna
och vi stannade ofta till för att plocka svamp eller blommor,
berättar Evy.

Löparintresset växte snabbt och med tiden vann Evy Palm bland annat 14 SM-guld samt deltog i ett OS, ett EM och två VM. Ännu idag har Evy världsrekordet i halvmaraton i åldersklassen 45–49 år.
– Jag gjorde mina bästa tider när jag var mellan 47 och 49 år. Då var de flesta konkurrenterna minst 10–20 år yngre. Men det beror på att jag började löpträna mycket senare i livet, menar Evy.

Föreläser och inspirerar
Numera ser hon sig som en glad motionär som springer tre till fem rundor i veckan. Bara så att det känns bra. Varje år åker hon också på olika träningsresor där hon är engagerad som löpledare och föreläsare.

– Löpningen har givit mig så oerhört mycket glädje och jag vill gärna inspirera och uppmuntra andra att våga prova löpträning, säger Evy.
Och visst inspirerar hon med sin blotta närvaro. Många kommer spontant fram och pratar med Evy på stan eller vid olika lopp som Tjejmilen, som hon brukar springa varje år.
– En ung tjej berättade att hon och hennes mamma peppats att börja springa på grund av mig. De tänkte att ”kan Evy så kan väl vi lära oss att springa en mil”, berättar Evy. Sådant är verkligen jätteroligt att höra.

Regelbunden träning viktigt
Under sina föreläsningar brukar Evy ge tips till dem som vill testa löpning.
– Att träna regelbundet, åtminstone tre gånger i veckan, är bland det viktigaste att tänka på. Löpning ger bästa konditionen, men alla har olika utgångslägen. Om man är helt otränad räcker det att promenera i snabb takt varvat med att jogga någon kilometer eller två, berättar Evy. När man har gjort det en tid kan
man successivt utöka träningsmängden. Med tiden kan man gärna prova att variera löpträningen med fartlekar eller intervaller, där man springer lite snabbare, förklarar Evy.

Stavgång ett bra alternativ
Ett bra alternativ till löpning är annars stavgång, tycker Evy.
– Stavgång är skonsamt samtidigt som det tränar hela kroppen. Däremot kan det vara bra att få en instruktion när man köper stavarna.
Sätter man exempelvis i stavarna för långt framför sig kan man få ont i axlarna, förklarar Evy, vars man är stavgångsledare.
– Precis som man övar fartlek och intervaller i löpning kan man göra likadant i stavgång. Genom att variera farten och gå lite snabbare vissa sträckor eller under en viss tid, förbättrar man konditionen, berättar Evy.

Fågelkvitter och husmanskost
Under löparkarriären har Evy varken använt pulsklockor, dieter, mentala tränare eller lyssnat på särskild musik under löprundorna.
– För mig är fågelkvitter bästa musiken, skrattar Evy. Jag tycker om att vara ute i naturen. Förut använde jag tidtagarur för att veta mina tider på intervallträningen, men i övrigt har jag gått på känsla.
– Jag har alltid ätit vanlig husmanskost och det har fungerat för mig, berättar Evy. Sedan har jag haft bra skor att springa i och sköna funktionskläder.
Det är egentligen inga konstigheter, bara att ge sig ut och prova. Kondition, muskler och starkare skelett får man på köpet.

Mästarnas mästare
Förra året var hon med i Mästarnas mästare, något hon först tänkte tacka nej till. Men barnbarnen, som är i tonåren, övertalade henne att
tacka ja.
– Det var otroligt roligt och ett minne för livet, säger Evy.
Världsrekordhållaren, mamman, mormorn och föreläsaren Evy Palm har fått många att inse att löpning inte har någon åldersgräns.