AllmänhetVårdpersonal
Rör på dig och lev skönare!

Rör på dig och lev skönare!

För 30 år sedan startade han en folkrörelse i ordets rätta bemärkelse och hans syn på motion och hälsa har inte förändrats nämnvärt under åren:

– Det handlar inte om att alla ska bli elitidrottare, utan om att hitta glädjen i att röra på sig, berättar Johan Holmsäter, grundare av Friskis&Svettis. 

– Fysisk aktivitet är ett grundbehov, precis som mat eller sömn och som många behöver hitta tillbaka till. Motion gör bl a att muskler och skelett blir starkare, endorfiner frigörs och konditionen ökar, vilket i sin tur gör att vi orkar mer. Det är aldrig för sent att börja röra på sig!

Gympa där alla kan vara med När Johan Holmsäter startade Friskis&Svettis för 30 år sedan fanns inte så många alternativ för dem som ville motionera i grupp.

– På den tiden handlade det antingen om elitidrott eller om husmorsgymnastik där man gjorde olika övningar, böjde och sträckte litegrann, berättar Johan Holmsäter.

Min ambition var att göra det enkelt och roligt för människor att röra på sig. Parollen var ”Lev skönare”. De träningsprogram som jag utarbetade var skalbara, vilket gjorde att alla kunde vara med på motionspassen efter egen förmåga, förklarar Johan. Med hjälp av musiken och tempot infördes intervallträning som en naturlig del i gympapasset. Rörelserna var noggrant anpassade för att ge styrka, smidighet och kondition samtidigt som de var så pass enkla att alla kunde utföra dem utan svårighet. Men framför allt handlade det om att ha kul och hitta lusten till rörelse. Till första gympapasset kom endast en besökare men det dröjde inte länge förrän ryktet spred sig om den nya gympan och på den vägen är det, minns Johan.

DET ÄR ALDRIG FÖR SENT ATT LÄGGA TILL EN NY VANA

Motion ska inte vara något komplicerat utan det viktiga är att man skapar tillfällen att röra på sig i vardagen. Promenader och cykling är exempelvis enkla sätt att förena nytta med nöje, anser Johan. Själv lever han som han lär och njuter av naturen på sin 5 km långa cykeltur till tåget varje morgon. Mellan möten i stan blir det promenad eller cykel och några gånger i veckan slinker han också in på Friskis&Svettis, sin vana trogen.

– Den som aldrig har tränat har verkligen allt att vinna och inget att förlora på att börja motionera, berättar Johan. Likaså ska man inte känna sig hindrad på grund av ålder. En undersökning som gjordes på 80-96-åringar visade fantastiska resultat. I studien fick personerna träna 10 minuter per dag i 16 veckor och träningen var något ansträngande. Det visade sig att på den här tiden ökade de sin fysiska förmåga med 174%, de kunde t ex gå snabbare och en del kunde plötsligt gå utan käpp,säger Johan.


VARDAGSMOTION MOT BENSKÖRHET

Man brukar säga att varannan kvinna över 50 år riskerar att få en fraktur orsakad av benskörhet.

– Benskörheten hänger bl a ihop med vår livsstil och många frakturer skulle kunna undvikas ifall människor rörde sig mer, rökte mindre och förbättrade matvanorna, säger Johan. Benvävnad är levande och skelettet ombildas och byggs ständigt om, styrkan anpassas till de krav som den utsätts för. Skelettstyrkan är direkt beroende av träningsmängden.

– Att ta en rejäl promenad hem från affären med en matkasse i varje hand är exempel på sådant som belastar skelettet på ett bra sätt i vardagen. Med daglig belastning kan skelettet bli starkare. Men det krävs också att man tar vara på livet i sin helhet, menar Johan.

Förutom en sund livsstil måste man stanna upp och fråga sig själv om sin egen roll i tillvaron. Vilket inflytande har jag över min hälsa och hur vill jag leva? Vill jag vara trött, fet och 40 eller pigg stark och 50? Eller vital, glad och 60? 

– Man måste bestämma sig för hur livet ska se ut, avlutar Johan Holmsäter, själv en glad och vital hälsofilosof på 60 år!