AllmänhetVårdpersonal
”Skelettet behöver både näring och träning"

”Skelettet behöver både näring och träning"

Många pratar om hur man ska äta för att hålla vikten. Men i benskörhetens land Sverige borde vi kanske prata mer om hur man ska äta för att få ett hållbart skelett.

– Ät fyra–fem gånger per dag och håll dig till bra råvaror. Gärna fet fisk minst tre gånger i veckan och färgrik mat som frukt, grönsaker och bär. Och glöm inte att träna skelettet också, tipsar Sveriges mest kände näringsfysiolog Fredrik Paulún.

I över 20 års tid har Fredrik Paulún inspirerat människor till en mer hälsosam livsstil. Mest känd är han kanske som föreläsare och för sina böcker om GI-mat, alltså mat med långsamma kolhydrater. 
– Mat ska ge energi, inte ta energi. Det är egentligen inga konstigheter, menar Fredrik. Man ska kunna äta näringsrikt och gott, njuta av livet och ha ork till de aktiviteter man vill ägna sig åt.

Med en hälsosam livsstil minskar också risken för att bli benskör. Något som är väl värt att tänka på då det sker cirka 70 000 benskörhetsrelaterade frakturer årligen i Sverige.

Sol och näring för starkare skelett

– För att skelettet ska må bra finns framför allt tre saker att tänka på: Att ge näring, stimulera uppbyggnaden och minska nedbrytningen av skelettet. Näringen som behövs är en kombination av kalcium och D-vitamin. Kalcium finns bland annat i gröna bladgrönsaker, mjölk, fil och kalciumberikad sojamjölk. D-vitamin är en sorts ”hormonvitamin” som vi får i oss när vi vistas i solen sommartid, berättar Fredrik. Tyvärr får vi inget D-vitamin via solljuset från oktober ända fram till vårkanten eftersom solen står för lågt på himlen här i Sverige. 
– Har man råd att göra en utlandsresa till solen vintertid är det förstås toppen. Under den mörka årstiden är man annars hänvisad till D-vitaminrika livsmedel som fet fisk, äggula och D-vitaminberikade mejeriprodukter. Är man osäker på om man får i sig tillräckligt kan man ta kosttillskott, säger Fredrik, som själv tar extra D-vitamin under vinterhalvåret.

Extra protein och isoflavoner

– Andra bra saker att tänka på är att protein hjälper kroppen att ta upp kalcium. Det kan räcka med att man tar en halv bit extra lax eller ett extra ägg. Sojabönor, kikärter, groddar och tofu är också bra att få i sig. De innehåller så kallade isoflavoner, som är ett naturligt östrogen, vilket har betydelse för skeletthälsan, berättar Fredrik. Om det är något man däremot ska undvika så är det läskedrycker som Coca-Cola och Pepsi-Cola. 
– Cola-drycker innehåller inte bara massor av socker utan också fosforsyra som binder upp kalcium. Det gör att kalcium försvinner ut den naturliga vägen istället för att tas tillvara i kroppen, förklarar Fredrik.

Lägg till styrketräning

Förutom att bjuda skelettet på näring behövs också träning som belastar skelettet. 
– Styrketräning är bra eftersom man kan träna hela kroppen och anpassa tyngden efter egen styrka, menar Fredrik. Själv tränar han både styrketräning, löpning och kampsport. I somras fick han dock erfara hur jobbigt det kan vara med fraktur, då han bröt handleden. 
– Jag tog av gipset så fort det bara gick och började direkt träna upp rörlighet och styrka, det gick ganska snabbt tack och lov. Annars hade jag inte kunna skriva, något som jag brukar göra på somrarna, berättar Fredrik.

Välj bra råvaror

Vid det här laget har Fredrik bland annat hunnit skriva cirka 20 böcker, startat bokförlag, webbshop, föreläst samt utvecklat en serie livsmedel som säljs i matvarubutiker under hans namn. Att han har gott om energi och en passion för näringslära i kombination med entreprenörsanda är det ingen tvekan om.
– Egentligen är det otroligt enkelt. När man äter fyra till fem mål om dagen med bra råvaror då mår kroppen bra, man orkar fokusera och får massor av energi. Strunta i korv och skräpmat som inte tillför något, avslutar Fredrik, innan han springer vidare. Denna gång efter sonen Adam, snart 1,5 år.