AllmänhetVårdpersonal
Mörk hy och osteoporos

Mörk hy och osteoporos

Om du har mörk hy, har du större risk att få D-vitaminbrist, vilket i sin tur är en riskfaktor för osteoporos. D-vitamin hjälper kroppen att ta upp kalcium i tarmarna och behövs för att skelettet ska kunna utvecklas normalt. D-vitaminbrist kan leda till att skelettet blir mjukt och deformerat, något som kallas osteomalaci hos vuxna och rakit hos barn. 

D-vitamin, som egentligen både är en vitamin och ett hormon, produceras i huden när vi vistas i solens UVB-strålar. För ljushyade personer kan det räcka att sitta med ansiktet och armarna i solen utan solskyddskräm i en kvart varje dag för att komma upp i det dagliga rekommenderade intaget av D-vitamin. Men mörk hy har högre melaninhalter, vilket gör att den skyddar bättre mot solen än ljus hy. Om du är mörkhyad kan det betyda att du behöver vistas fem gånger så länge i solen för att producera lika mycket D-vitamin som en ljushyad person. Det här kan påverka din benhälsa.

Kalcium för mörkhyade

Enligt Livsmedelsverket behöver vuxna kvinnor och män få i sig 800 mg kalcium per dag, medan gravida eller ammande kvinnor, samt barn i åldern 10-18 år, behöver 900 mg. Rekommendationerna är desamma oavsett hudfärg. Men om du har mörk hy, tillbringar större delen av din tid inomhus, bor på nordliga breddgrader eller bär heltäckande kläder när du är utomhus, behöver du vara mer uppmärksam på ditt D-vitaminintag.  

Uppemot 90 procent av vårt D-vitaminintag kommer från solljus, men i nordliga klimat står solen för lågt på himlen för att UVB-strålarna ska nå fram på vintern. Därför är risken för D-vitaminbrist särskilt stor för mörkhyade personer som bor långt från ekvatorn. Enligt en amerikansk studie har 42 procent av alla afro-amerikanska kvinnor mellan 15 och 49 år D-vitaminbrist, jämfört med endast 4 procent av vita kvinnor i samma ålder. Du kan kompensera för en del av det här underskottet genom att äta en D-vitaminrik kost, men det är inte möjligt att få i sig hela det rekommenderade dagliga intaget enbart genom maten.

Får du i dig tillräckligt med kalcium och D-vitamin?

Många av våra vanligaste livsmedel är rika på kalcium, bland annat mjölk och mejeriprodukter, gröna bladgrönsaker och kalciumberikade produkter. Men även om du får i dig mycket kalcium genom kosten, kan kroppen inte tillgodogöra sig det utan D-vitamin. När det inte finns tillräckligt med kalcium i blodet för att hjärtat, nerverna och musklerna ska fungera normalt, ”stjäl” kroppen det från skelettet, där 99 procent av kalciumreserverna finns. Detta orsakar ett underskott av kalcium i skelettet, som kan leda till osteoporos. D-vitamin behövs även för många andra kroppsfunktioner.  

På vintern och våren är det väldigt svårt att tillgodogöra sig D-vitamin från mat och solen, medan behovet av kalcium är lättare att täcka. De flesta får i sig tillräckligt av det rekommenderade intaget genom kalciumrika livsmedel som mjölkprodukter, men ibland räcker det inte att äta en balanserad kost. Ta det här snabbtestet för att se om det är tillräckligt med kalcium i din kost. Om kalciumkalkylatorn visar på ett glapp mellan dina rekommenderade nivåer och ditt faktiska intag, är det bra om du kan prata med din läkare om din benhälsa. Om det visar sig att du ligger i riskzonen för osteoporos, är det möjligt att läkaren skriver ut såväl kalcium och D-vitamin som osteoporosmedicin för att minska risken för benbrott.  

Läs mer om benskörhet

Ben som drabbats av benskörhet

RISKERAR DU BENSKÖRHET?

Ta reda på om du riskerar att utveckla osteoporos/benskörhet med vårt snabbtest.

Gör testet!

Hur kan man förebygga osteoporos?

Genom att ta hand om ditt skelett hela livet kan du förebygga osteoporos och minska risken för de frakturer som ofta följer i sjukdomens spår.

Läs mer