B-vitaminbrist och kost


B-vitaminbrist och kost


Brist på B-vitamin beror oftast på ett försämrat upptag i tarmen, men det finns även ett starkt samband mellan
B-vitaminbrist och otillräcklig kost. För att undvika bristsjukdomar är det viktigt att äta en balanserad kost med mycket frukt och grönsaker, som är några av de främsta källorna till B-vitaminer. Kvinnor i barnafödande ålder, veganer och äldre behöver vara extra uppmärksamma på brister.

Vitaminfattig kost

Äldre är mest utsatta för B-vitaminbrist, framförallt på grund av olika ålderssjukdomar, men även för att de kan ha svårt för att tugga vitaminrika livsmedel som exempelvis ett äpple.

Folat är extra viktigt för gravida, eftersom det är en av byggstenarna vid produktionen av cellernas DNA och behövs för att fostret ska kunna utvecklas normalt. Folatbrist under graviditeten ökar risken för ryggmärgsbråck, försämrad tillväxt och störd mental utveckling. Barnet kan få tydliga bristsymtom även om mamman inte har några symtom.

Veganer, glutenintoleranta och personer som av andra anledningar äter en ensidig kost kan också ligga i riskzonen för att utveckla B-vitaminbrist. Veganer missar helt vitamin B12, som enbart finns i animaliska livsmedel.  

Medicinskt granskad av Mylan Staff 02 May 2020