AllmänhetVårdpersonal
Kalciumbrist

Vad är kalciumbrist?

Kalcium är en mineral som behövs för att skelettet ska kunna växa normalt och bidrar till att förebygga osteoporos. Om du inte får i dig tillräckligt med kalcium kan du få kalciumbrist, vilket i sin tur kan påskynda förlusten av benvävnad och öka risken för frakturer. Kalciumbrist är väldigt vanligt, särskilt bland äldre och kvinnor som gått igenom klimakteriet. 

Upp till 99 procent av kalciumet i kroppen lagras i skelettet men små mängder finns även i blodet, där det behövs för att hålla nerverna och musklerna friska. Om du inte får i dig tillräckligt med kalcium genom kosten ”stjäl” kroppen kalcium från reserverna i skelettet för att hålla nivåerna i blodet normala. På lång sikt kan det leda till kalciumbrist. Ett annat vanligt skäl till kalciumbrist är att det finns en underliggande D-vitaminbrist, eftersom D-vitamin främjar upptaget av kalcium från tarmen. Vissa sjukdomstillstånd, till exempel hypoparatyreoidism (underfunktion i bisköldkörteln), kan också orsaka kalciumbrist. 

Hur mycket kalcium behöver man?

Ditt kalciumbehov varierar under olika stadier i livet. I barndomen och tonåren är kalciumbehovet stort, eftersom skelettet växer snabbt under den här perioden och peak bone mass (högsta uppnådda benmassa) brukar uppnås i 25-årsåldern. När man blir äldre ökar kalciumbehovet för att skelettet börjar bli tunnare och förmågan att ta upp kalcium försämras. Det dagliga rekommenderade intaget varierar också beroende på kön, då kvinnor i allmänhet behöver mer kalcium än män. Kvinnor som har gått igenom klimakteriet är särskilt utsatta för kalciumbrist, eftersom nivåerna av det kvinnliga könshormonet östrogen minskar drastiskt under den perioden, vilket i sin tur påskyndar bennedbrytningen.

Livsmedelsverket föreslår följande dagliga intag av kalcium:

Kön/grupp/ålder Rekommederat dagligt intag
Spädbarn 6-11 månader 540 mg/dag
Barn 1-5 år 600 mg/dag
Barn 6-9 år 700 mg/dag
Barn, tonåringar och vuxna 10-20 år 900 mg/dag
Vuxna 800 mg/dag
Gravida och ammande 900 mg/dag

Symtom på och behandling för kalciumbrist

I de tidiga stadierna är det inte säkert att du märker av några symtom på kalciumbrist. Men om tillståndet förvärras kan det leda både till låg benmassa (osteopeni) och osteoporos, liksom avdomnade och stickande händer, fötter och ansikte. Som tur är kan kalciumbrist och osteoporos förebyggas med motion och tillräckligt stort intag av kalcium och D-vitamin. Det lättaste sättet att få i sig kalcium genom kosten är att dricka mjölk och äta mejeriprodukter. Gröna grönsaker, som broccoli, bok choy och grönkål innehåller också stora mängder kalcium. Vissa livsmedel är berikade med kalcium, till exempel juice, tofu och mjölkalternativ som soja- och mandelmjölk, vilka kan vara bra kalciumkällor för veganer.

Om du inte är säker på om du får i dig tillräckligt med kalcium kan du göra det här snabbtestet för att beräkna ditt dagliga kalciumbehov och hur mycket du får i dig från kosten. Om testet visar på ett underskott, bör du prata med din läkare. Det kan hända att du behöver ta ett receptbelagt kalciumpreparat för att vara säker på att dina kalciumnivåer är tillräckligt höga. 

Kalciumbrist som inte behandlas kan förutom osteoporos leda till ögonskador och onormal hjärtrytm. Osteoporos kan orsaka frakturer och handikapp, och kan i värsta fall leda till döden, antingen som ett direkt resultat av en fraktur eller komplikationer som uppstår i samband med en fraktur.

Lär dig mer om osteoporos - en liten film om benskörhet:

TESTA VÅR KALCIUMKALKYLATOR

Äter du tillräckligt mycket kalcium? Få svar med hjälp av vår kalciumkalkylator.

Till kalkylatorn