AllmänhetVårdpersonal
Så här fungerar GI-metoden

Så här fungerar GI-metoden

GI-metoden går ut på att äta en balanserad kost med alla näringsämnen.

Det viktiga i GI-metoden är att kolhydraterna har ett lågt GI-värde, det vill säga att kolhydraterna är långsamma så att blodsockret räcker längre och håller dig mätt under lång tid. Det innebär att du kan byta ut till exempel pulvermos och vitt ris, som har högt GI-värde mot exempelvis mathavre eller quinoa, som har ett lägre GI-värde. Mer finns förstås att läsa på internet om du söker på GI.

Skillnad mellan GI och LCHF?

En del misstar GI-metoden för att vara en lågkolhydratkost, men det stämmer alltså inte. LCHF däremot är en kosthållning där man drar ner på kolhydratmängden väldigt mycket. Hur du än väljer att äta, tänk på att få i dig den näring som kroppen och skelettet behöver. Kanske räcker det med att lägga till en ny hälsosam vana?


• GI = Glykemiskt index.
• LC HF= Low Carb High Fat (lite kolhydrater, mycket fett)

UNNA DITT SKELETT EN LYXDAG!

Tänk på att vi har över 200 ben i kroppen som behöver jobba för att behålla styrkan. En rask stavgångspromenad varje dag är toppen.
Njut också av kalcium- och D-vitaminrik mat, kanske passar följande meny för dagen?

Frukost: Havregrynsgröt med linfrön och katrinplommon alternativt yoghurt med bär och nötter.
Mellanmål: Äpple med keso, mandel och kanel.
Lunch: Omelett med potatis, ost och purjolök. Servera med broccoli och grönsallad till.
Mellanmål: Smoothie gjord på lättyoghurt, mjölk, frysta blåbär/hallon och lite honung.
Middag: Regnbågslax i ugn med quinoa. Servera med spenatsallad, tärnat äpple, tomat, örter och en god vinägrettsås.